onsdag 16 mars 2016

Mini album

Här hade jag tänkt att jag skulle försöka förklara hur man gör ett minialbum. Det kommer bara att vara basen jag visar här och är det något som är oklart så fråga gärna eller skicka mig ett pm på facebook.

Jag har gjort min i inch men kommer att skriva allt i cm.

Först skär jag till tre remsor som är 14,4 cm långa. Bredden på remsorna är 4,5 cm för en, den andra är 5,7 cm och den tredje är 7 cm. Alla remsor viks 1,9 cm in från kanten från båda hållen och tejpas sedan centrerade ovanpå varandra. Nu ska du ha en bas som ser ut såhär.



Nu ska själva fickorna som ska sättas på göras. Här bestämmer man även hur pass brett man vill ha sitt album och mitt är 12 cm. Så jag skär till två remsor från mitt cardstock som är 12 cm. Hela remsan används så man behöver inte skära något mer. Vik vid 14,5 och 29 cm. Det går åt 6 st fickor till detta albumet.


Tejpa på den lilla delen och sätt ihop fickan.


Nu ska fickan sättas fast på basen och det görs genom att man tejpar på båda sidor om flärparna på basbiten som gjordes först, för på fickan och se till att allt fäster ordentligt.



Nu ska du ha ett album som ser ut såhär.



För arket som ska vara i fickan skär du till 6 st ark på 14 cm x 11,3. Jag har valt att ha mina ark lite utanför fickan för att lättare kunna dra in och ur dom.




Nu är albumet klart och det är bara till att börja dekorera det. Lycka till och visa gärna upp era färdiga alster.

Här finns det en trim & score board i butiken.

DT / Johanna 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar