söndag 20 mars 2016

Påskägg

Hej,
nu när det börjar närma sig påsk tänkte jag att det var dags för mig att prova altra ett påskägg. Jag började med att måla ägget med gesso.


Sedan limmade jag dit bitar av mullberrypapper och sedan satte jag dit ett mönster även på ägget med hjälp av en stencil och texturepaste. Och när det hade torkat målade jag allt med gesso igen.


Efter det var det dags att lägga på lite färg. Jag använde mig av dylusions ink spray. Jag penslade på färg som jag sedan sprayade med vatten. Och la dit mer färg tills jag var nöjd. När detta hade torkat blandade jag lite pearl ex med clear gesso, som jag målade över hela ägget för att få lite shimmer. Slutligen målade jag "banden" eller vad man ska kalla det, med grön inka gold. Här>>> finns de inka gold JE har.


Så var det dags att börja dekorera. Jag stansade ut lite blommor i glitterpapper, vilka jag sedan chalkade med distress ink. Lite fjädrar stansade jag även ut i cardstock som även fick lite distress ink på de embossade ytorna. Jag dekorerade även med lite metallblommor (från mitt egna förråd) och rhinestones. 


Jag dekorerade även med lite rhinestones över hela ovansidan av ägget. (Metallblomman och den gula pärlan på bilden nedan kommer från mitt egna förråd)





Och så här ser ägget ut i sin helhet. Det var mycket roligt att altra detta ägg, det är garanterat något jag kommer att göra fler gånger.




Jag hoppas att ni blev inspirerade av att också altra ett påskägg!

Syns om en vecka!

//DT-Irmelin


Material jag har använt:

Pearl Ex - Interference Red


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar