söndag 20 december 2015

Bendy Card

Jag var och letade efter nya kortvikningar när jag snubblade över en tutorial för ett Bendy card. Så den var jag tvungen att testa på. Jag hittade turorialen på Beccy's place, men nedanför visar jag hur jag har gjort på svenska om det är lättare att förstå.

Jag började med ett cardstock på måtten 12"x6", denna bigade jag på  4" och 8", som bilden nedanför visar.


 Efter det mätte jag ut 3" på den vänstra sidan och 1½" på den högra sidan. De övre partierna klippte jag sedan bort. Vilket går att se på bilden nedanför.


Sedan vänder du på hela kortet och ritar med blyerts längst ut 1/4" på båda sidorna. Efter det markerar du 1" i mitten på båda sidorna. Dessa ska bli flikar på kortet. De två bilderna som följer visar hur jag menar.



Sedan klipper du bort allt förutom 1" markeringen på båda sidor. Jag har även rundat till flikarna så att det ska bli lättare att föra in dessa i skårorna (som ska göras senare).



Sedan vänder du på kortet. Nu kommer ditt kort se ut som bilden nedanför demonstrerar.


I nästa steg ritar du en lodrät linje ½" i mittendelen från den högra sidan.


Nu böjer du över den vänstra sidan och passar in den mot linjen du har ritat. Sedan markerar du med blyerts runt fliken, så att du vet var du ska skära en skåra.


Och i detta steg skär du en skåra i den markering du har gjort för att fliken ska passa in.


Så nu kan du föra in den vänstra delen i fliken och se att det passar in bra. Eventuellt kan du behöva göra skåran lite större, eller klippa till fliken.


Nu öppnar du upp kortet igen och vänder på kortet. Och nu ritar du en lodrät linje igen, denna gång 1" från den bigade delen ut, som bilden nedanför visar.


Vänd kortet igen och vik in den vänstra sidan mot mitten. Då ser du linjen du ritade i det föregående steget.


Nu för du in den smalare sidan (högra sidan) mot den ritade linjen och markerar med blyerts runt fliken.



 Och nu skär du en skåra i den markering du har gjort för fliken.


Och som bilden nedanför visar kan du nu stoppa in flikarna i skårorna du har gjort.


Nu har du ett Bendy card, färdig för att dekorera!


Nedanför visar jag hur jag har dekorerat mitt kort. Jag tog och satte ett ljusare bit av cardstock i mitten av kortet. Sedan tog jag samma färg som stommen som jag stämplade med en sentiment och lite löv, som sedan embossades i vitt. (Lövstämpeln och embossingpulvret kommer från mitt egna förråd)


Jag tog en kvistdie som jag klistrade på sidorna av korten som bilden nedanför visar.


Slutligen dekorerade jag med lite blommor och en brad. De flesta kanter på kortet har jag även chalkat med distress ink.


Så här ser mitt Bendy card ut i sin helhet. Visst blev det vackert?



//DT-Irmelin


Material jag har använt hittar ni här:
Papper

Stämplar

Stämpeldyna

Embellishments


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar